søndag 17. februar 2008

Søndagstur.

Dagens søndagstur gikk igjen ned på masaislettene. Denne gangen til en landsby som heter Mererani. Mererani ligger sør/vest for Arusha. Der er opphavet av den kjente diamanten Tanzanight, som det fortsatt graves etter. Tenkte jeg ville kjekke ut disse gruvene, så jeg satte meg på motorsykkelen.
Slik ser diamanten ut.
Jeg prøvde å undersøke litt om veien dit på frhånd, men ingen visst egentlig hvor det var. Det eneste jeg visste var retningen. Men etter et par timer på sykkelen og flere stopp for å spørre etter veien kom jeg endelig fram til landsbyen. Det var tydelig at det var noe spesielt på denne plassen. For da jeg ankom fikk jeg plutselig se flere flotte bygninger med både en og to etasjer. Mange kjørte rundt på motorsykkel, noe som er uvanlig i slike landsbyer. Ellers så var det mange som var påvirket av narkotika. Det lyste rødt av øynene deres. Må si jeg følte meg ikke helt trygg der jeg kom som hvit på en "strøken" motorsykkel :-)
Men jeg stoppet og snakket med en kar som forklart meg veien videre. Da jeg skulle dra videre kom det en hvit Land Rover opp på siden av meg. Karen som kjørte lurte på hvor jeg skulle. Jeg forklart at jeg skulle opp til gruvene for å se. Han var politiet i denne landsbyen og nektet meg i å dra videre, siden jeg ikke hadde tillatelse. Så det endte med at jeg snudde og begynte på veien hjem igjen. Men tilbakeveien valgte jeg en annen rute, som går via Kilimanjaro flyplass. Da jeg hadde kjørt 10 minutter, fikk jeg se gruvene oppe i fjellene. De var jo like ved, så jeg kjørte opp likavell. Men det hadde seg slik at disse gruvene, bare var noe små som låg i utkanten av de virkelig store. Jeg snakket med noen karer der som ville vise meg veien opp til de store gruvene. Den ene karen hoppet bakpå sykkelen og viste meg veien helt fram til en port med noen vakter. Og der endte Ove's tanzanight ekspedisjon. Siden jeg var hvit, måtte jeg ha tilatelse til å komme inn, eller så kunne jeg betale 60 000 Tsh. (under bordet)
Men turen var fin og jeg fikk se gruvene på avstand. Neste gang tar jeg med meg noe kristen litteratur til denne landsbyen, pluss en tillatelse fra et offentlig kontor for å komme inn til gruvene.

3 kommentarer:

JH sa...

Utrolig bra skrevet lillebror!!! Hørtes veldig spennende ut. Tenk om noen i den byen hadde ville kjøpt en bibel av deg ja.....fantastisk. Vær frimodig broder....du gjør en god jobb!!!! Klem indosøss

Anonym sa...

Sko gjerna såde bakpå...:)
..men då hadde de jo ikkje vore plass te venen din..
Ellers e jo eg en lykkelig eiar av en Tanzanite - takket være deg :o)

Anonym sa...

Hei Ove.
Hørtes artig ut.Stå på.Neste gang kommer du innom gjeret.
Skulle gjerne hatt en tur på motorsykkelen.Det hørest knalltøft ut.Ha ei fin uke.
Klemmer pappa.