søndag 25. november 2007

Andre boksalgstur / Serengeti / Jakt.

Da var den andre bok salgsturen i mitt opphold her som ett-åring unnagjort. Og trist er det. Denne gangen reiste jeg sammen med Reidun. Turen var planlagt gjennom nationalparken Serengeti og videre opp til Mara, hvor mamma og pappa bor. Vi reiste onsdag ettermiddag og kom tilbake en uke seinere.
Første dag gikk turen til Karato, hvor vi overnattet og solgte bøker i en liten bokhandel. Dagen etter startet vi tidlig, og kjørte forbi Ngorongoro, gjennom Serengeti og videre til Tarime. Fikk også en punktering midt inne i Serengeti. Innrømmer at jeg skikket litt ekstra rundt meg, mens jeg skifte dekket.
Neste dag var det tidlig opp. Vi skulle nemlig på jakt sammen med mamma og pappa. Kjørte en 4-5 timer, før vi endelig kom til jaktområdet. Det var en stor opplevelse og være med på dette igjen. Og ikke minst å skyte. Vi hadde betalt og planen var at vi skulle ha en topi, en gnu og et villsvin. Men denne dagen var det bare topi og tomson gaseller i dette jaktområdet. Men det hindret ikke jaktmannen som var med oss. Hans jobb er å se til at alt går rett for seg. Men jeg tror ikke denne regelen gjaldt denne dage. Det ble til slutt 4 topi og en tomson gaselle. Seint ble det før vi fikk det siste dyret, så vi overnattet i telt der ute i bushen. Dagen etter reiste vi tilbake til Tarime.
På ettermiddagen, kjørte jeg og Reidun en tur opp til grenselandsbyen får å selge bøker. Det var markedsdag der denne dagen, men resultatet var ikke stort. En sangbok. Grunnen var en kraftig tordenbyge. Så det ble ikke det store der.
Søndagen var det klart får avslutningsfest på Kiabakari bibelskole. Vi frakktet også med oss noen bøker dit, som de kunne kjøpe i pausen. Tror festen varte mellom 3 og 4 timer. Det ble nok for min del.
Så startet vi på tilbaketuren på mandag. Men det første vi måtte gjøre, var å lappet dekket. Deretter kjørte vi innom Musoma, får å hilse på biskopen og høre hvordan det var med bokbutikker der. Fikk ikke solgt stort i denne byen, men en time seinere kom vi til Bunda. Der var det hele fire bokbutikker, hvor tre av de kjøpte. Der fikk vi overnattet, på et ikke fullt så renslig gjestehus. Støv over det meste, musedritt på gulvet og død firfisle i dusjen. Men afrika er afrika.;-)
Tirsdag kjørte vi inn i Serengeti igjen. Stoppet på mange av lodgene og fikk solgt mye til arbeiderene på disse lodgene. De tok godt i mot oss og var veldig glade får at vi kom med bibler. Det tok ikke lang tid før de satte seg ned med boken de hadde kjøpt.Endestasjonen denne dagen ble Seronera lodge.
Rundt om Seronera lodge er det mange menesker som bor, så på onsdag startet vi med å selge til disse, får vi satte kursen mot Karato og Arusha. Det var overaskende stor etterspørsel etter kristen litteratur i Serengeti, så der må boksalget gjenta seg.
Tilslutt noen bilder fra Serengeti og Ngorongoro.