mandag 1. oktober 2007

Helgetur til Moshi.

Denne helgen var det Moshi - tur som sto for døren. Det vil si at jeg jobbet frem til 12 på lørdag. Deretter satte jeg meg inn i bilen og tok turen til Moshi, hvor Therese fortiden bor. På turen bort, må jeg si jeg ble kraftig overasket. En hvit skikkelse kom luskende frem i veien på en lang slette. Hmm hva kunne dette være? Jo! Det var politiet. Tenkte at det sikkert bare var en rutinekontroll, men til min store overraskelse var det radarkontroll!! Trodde ikke det fantes slikt i Tanzania! Fikk beskjed at det hadde gått litt for fort. 111km/t i 100 sonen tror jeg. ( dersom det ikke var 80 sone) Boten var på 20000 Tsh.(100kr) Jeg stoppet bilen, gikk ut og begynte å prate litt med de. Fortalte at jeg jobbet i Arusha og var på helgetur til Moshi. Brukte selfølgelig den swahilien som jeg kan. Følte egentlig jeg ble ganske god kompis med de, der jeg sto. Deretter lurte jeg på om de ikke kunne gå litt ned i pris på den boten. De snakket litt sammen før de kom med den konklusjonen at jeg bare kunne kjøre. Oi! Tenkte jeg. Trodde ikke jeg skulle få slippe så billig unna. Men jeg takket høflig, satte meg inn i Land Cruiseren og kruste videre.Etter en halv time var jeg fremme i Moshi.
Jeg og Therese tok en ettermiddagstur opp mot Killimanjaro. Marangu falls, var målet. En vanvittig vakker foss, med reint badevann for de som ønsker det. Det ble ikke bading på oss denne gangen. Statuen på toppen av fossen, er satt opp etter at en kvinne tok selvmord der for noen år siden.

På kvelden ble det Indisk restaurant. Kan ikke si at det var det beste jeg har smakt, men mat er mat. På søndag reiste vi inn til byen for å utforske Moshi. Moshi har mye å by på, men det jeg fikk med meg er ikke i nærheten av det Arusha byr på ;-) Søndags kveld ble det biff på en av Moshis restauranter. Ble faktisk kraftig imponert. Deretter gikk turen tilbake til Arusha. Svingte innom Killimanjaro airport for å hente familien Svansen, som skal være 3 mnd på Haydom.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skal si du kan det der å smiske med politiet du også ja....sønn til Torgny Steinskog eller??:) Det er bra broder. Kanskje det bare er bra at du fikk se det faktisk er radar i afrika også.....har fått erfart at du kan kjøre fort av og til skjønner du:) Høres ut som ei bra helg. STå på i tjenesten broder!! Klem søss

Hans Christian sa...

Halloen Ove!!
Fant endeli bloggen din,
den va utroli bra må e si! kjekt å høre at du har d bra der nede!
Guds velsignelse i arbeidet!