onsdag 16. juli 2008

Boktur og avskjed med Afrika

Bare en liten oppdatering nå på tampen.
For noen uker siden var jeg og Dan på boktur til Mara og Lake Natron området. Hadde en kjempe tur gjennom Serengeti og videre gjennom landsbyer hvor det virkelig trengtes kristen litteratur. På denne bokturen solgte vi for over 5 mill Tsh, noe som er rekord dette året. Alt gikk veldig bra helt til nest siste dag, da vi ble stoppet av noen Imigration folk. De ba oss vise passene våre. (noe som er veldig uvanlig) Og Dan hadde glemt sitt. Det endt med at vi måtte bli med dem til Karatu. ( En by som ligger 4 times kjøring på humpete veg fra der vi ble stoppet). Da vi hadde kjørt halvveis, stoppet de for å få seg noe mat, mens vi bare måtte vente. Etter sannsynligvis et godt måltid, kom de bort og lurte på hva vi kunne tilby dem får å slippe fri. Vi nektet plent og fortalte de at dette var koruption. Så det endt med at vi ble med dem til Karatu og fikk ordnet opp dagen etter. På grunn av dette måtte vi avlyse salg i to landsbyer, hvor de virkelig trenger bøker.
Men jeg regner med at neste ettåring tar seg av denne saken.
Nå sitter jeg på gjestehuset her i Nairobi og venter på at klokken skal bli 19:00. Da takker jeg for meg her i Afrika for denne gang, og setter kursen mot Norge. Må si jeg sitter med en blandet følelse over å må ta farvell med dette fantastiske kontinentet. Men trøsten er at dette var ikke siste gang.

















9 kommentarer:

Anonym sa...

Ja,det var flott å ha deg her ute Ove.Flott med de turene dere hadde til Mara.Ser frem til at vi også neste år får en ettåring som er stasjonert i Arusha.
Vi treffest snart på Steinskog.
mamma og pappa.

Reier sa...

Tusen takk for en kjempeinnsats det siste året, Ove! Velkommen tilbake til Arusha!

Anonym sa...

Hei kompis! Takk for denne gang, og takk for mange flotte turer og opplevelser. Flott og inspirerende å høre om bokturen til Natron. Bra jobbet! Vi sees vel kanskje om ikke lenge. Er i Norge en stund framover. Ringer deg.

Anonym sa...

Hei Ove!
D har vært intressant a fölge med pa bloggen din!..
Na har jeg kun tre uker igen för jeg drar till Etiopia!.. gleder meg veldig!:)..
Hilsen fra Dur

Ole Martin og Tone sa...

Hei Ove
VELKOMMEN hjem må vi si først. Du har jo vært her i Norge en stund nå. Håper du fortsetter med bloggen selv om du ikke har noe Afrika å rapportere fra. Artig å lese d aller første innlegget ditt, og tenke på at året (innholdsrikt har det virket)som ettåring har gått.

fiamma veneta sa...

HI! Visit my blog. Have a nice day!

Anonym sa...

boktur ogavskjed med bloggen???

Anonym sa...

Hei Ove.

Mamma har oppdatert bloggen,fantastisk.
Hva med deg og Therese?
Åpning av bygga på yrkesskolen i dag.Mye folk og stor stemning.Skolen starter i morgen.
Hils.
mamma og pappa

Anonym sa...

Hei Ove.

Mamma har oppdatert bloggen,fantastisk.
Hva med deg og Therese?
Åpning av bygga på yrkesskolen i dag.Mye folk og stor stemning.Skolen starter i morgen.
Hils.
mamma og pappa