torsdag 10. april 2008

Ferie og besøk fra Norge.

Da var det vell på tide med en liten oppdatering. Mye har skjedd siden turen til Mbulu, men på grunn av tafatthet har det blitt lite bloggskriving.

17 mars fikk jeg besøk av noen gode kompiser fra fjellhaugsåret i fjor. Det var Espen, Thomas, Kjetil og Eivind, som hadde klart å dra seg nedover. Ferieplanene var i boks og vi så fram til noen opplevelsesrike og spennende uker sammen.
14 mars satte jeg turen nordover til Kenya. Nærmere bestemt Nairobi, for å hente dem på flyplassen. Dette var en helg, så jeg besøkte broderen i samme slengen. Han bor altså på internatet på den norske skolen i Nairobi. 17 mars landet flyet deres og turen gikk umiddelbart tilbake til Arusha. Der leide vi motorsykler og satte kursen på nytt nordover mot Mondoli fjellene og lake Natron. Kom ikke så langt denne kvelden før vi måtte finne oss en plass og sove. Da vi hadde stoppet syklene og funnet oss et fint tre, var det plutselig 20 masaier rundt oss, som lurte på om vi hadde forvillet oss vekk. Nei da! Her skulle vi kampe denne natten og fikk de til å samle ved og tenne opp bål til oss for en billig penge. Det var stjerneklart, så vi valgte å sove under åpen himmel. Til og med Thomas, etter en lang og gjennomtenkt overtalelese. ;-)

Dagen etter gikk turen videre over slettene og først til en landsby for å fylle drivstoff. Vi var heldige og fikk fylt opp alle tankene. Der slukket vi tørsten med noen Cola og kjørte videre. Det var et nydelig landskap både med sletter og tett skog. På slettene fikk vi jaget både sebra, gnu, struts og giraffer. Neste landsby ble Engare Sero hvor vi tok oss inn på en Lodge. Tror nok det var det beste, etter noen timer på sykkel og mange såre romper. Men først måtte vi opp i fossene å ta oss et kveldsbad.

På denne lodgen fikk vi godt mørt lammekjøtt til kveldsmat, men ikke alle turte å spise dette i overtro om at de skulle få magesjau. Og det merket vi alle på humøret utover kvelden ;-)

Dagen etter startet med lapping av dekk, siden tre dekk var flate da vi våknet. Vi kom oss ikke av gårde før i 3-4 tida, så det ble mørkekjøring den siste timen.

Så var det heldigvis avslappningsdag i Arusha denne dagen. Og det trengte vi alle. Litt handel ble gjort, god mat ble spist og rompene kom seg igjen til en lang dag i Ngorongoro og Serengeti dagen etter.

Her fikk vi to dager med mange fine dyreopplevelser og overnatting på Seronera Wildlife Lodge.

Så var det Tarime og konfirmasjon til broderen som sto for tur. Det ble en fin dag med en tre timers gudstjeneste, hvor halve gudstjenesten handlet om kollekten. Kollekten gikk ut på at presten ba opp en han visste hadde litt penger, opp på alteret. Så var spørsmålet: hvor mye ville han gi til bygging av ny kirke. Da han hadde gitt sitt, var det hans tur til å be opp en han viste hadde en del penger. Og slik gikk det. Skulle bare vært slik i Norge også!

Etter noen dager der i Tarime reiste gjestene til Zanzibar og jeg til Nairobi. Grunnen var konferanse for alle i øst-Afrika regionen. Vi hadde noen fine dager sammen der i Nairobi på konferanse.

Så hentet jeg gjestene på flyplassen igjen i Nairobi fra Zansibar. Vi fikk noen fine avslutningsdager, både med kjøre-dyreparken og foreldreløse-dyreparken. I Kjøredyreparken fikk vi endelig sett neshorn, så da var ønsket oppfylt, med å se de fem store dyrene. I den andre parken fikk vi komme inn til geparden og klappe dem. Spennende og bra opplevelse.

Takker for besøket kompiser, så snakkes vi snart igjen.